Viltspårskurs... sista gången

Som jag skrivit tidigare i bloggen har jag och Zuki gått på viltspårskurs under våren. Tyvärr har vi bara kunnat deltaga 4 gånger av 10. Dock har Zuki ändå utvecklats från att inte veta vad vi gjorde där, till att åtminstone förstå vad vi gjorde där... Första gången tog han inte ens klöven i munnen, tredje gången var han jättelycklig över den, för att åter igen idag vara lite mer skeptisk... Men idag upplevde jag klöven blötare än tidigare, så kanske var det det som var felet? För efter att den torkat upp lite tog han den och ville sen inte släppa den.

Då jag har varit med så få gånger har jag även fått prova på med Ginza två gånger och Zazza en gång. Och jag får nog säga att bägge "damerna" har varit säkrare på att följa blodet än Zuki. Zazza nästan kröp fram med nosen i marken hela tiden fram till klöven... Men klöven tyckte hon att jag kunde bära! Fast plötsligt upptäckte hon en liten "sena" på klöven och då plötsligt ville hon ha den att tugga på. Ginza, med sin "motor", tog sig såklart fram snabbare i spåret. Första gången älskade hon klöven, andra gången (idag) var hon lika skeptisk mot den som Zuki och tog den inte heller förrän efter en stund. Och då ville hon bara gå och gömma sig och ligga och tugga på den. Och det får inte göra, så vi fick byta ut den mot gott godis.

Eftersom att det var sista gången idag fick vi klöv med oss hem. Då fanns det en här hemma som tog den direkt... ALISON! Så nu får vi ringa runt till markägare och lägga ut spår så att även gamla Alison får prova på. Härligt med gamla hundar som ff är på hugget :-) 13 hundår motsvarar ju ca 90 människoår!!!

Vill tillägga att Alison ska bli mormor igen om ca 2 veckor. Är du intresserad av en valp så ta kontakt med Rebecca Berggren/ kennel Harmonisk Hund (Klicka här för att komma till hennes hemsida).

Att spåra är en trevlig och nyttig aktivitet för hunden och mysigt för en själv att vistas i skog och mark, så i någon form kommer jag säkert att fortsätta med detta. Dock har det varit "lång" bilresa fram och tillbaka till kursen. Men som tur är har jag haft sällskap med Rebecca och hennes duktiga "spårhundar" Molly ( Eljajos Bitsey från min andra wheatenkull) och så Mollys dotter Amy (Alisons barnbarn/Ginzas kusin). :-) Det är alltid lite extra kul att umgås och göra hundaktiviter med sina valpköpare! :-)

När jag kom hem nåddes jag av nyheten att det gått bra för Yatzi ( Eljajos Acca från min första wheatenkull) på agilitytävling i Lund idag. Hon tävlar fr om i år i klass 2, så svårighetsgraden på banan har ökat på. Grattis Annie! (Klicka här för att komma till hennes hemsida).

Lite härliga foto från viltspårskursens sista dag(Klicka på bilderna för att se dem större) Tack Jannica för att Du följde med och tog sådan fina foto!

Blodet droppar!
Här markerar jag startplatsen med en snitsel, "krattar" en liten grop i marken, droppar lite blod där och skrapar med klöven ...och sen börjar jag lägga ut spåret=droppa ut blodspåret. Samtidigt drar man med klöven längs marken. När man anser att spåret är klart placerar man klöven där och fäster 3 snitslar som markerar målplats. Sen väntar man i ca 2 timmar och sen ska hunden börja spåra.......ett riktigt nosarbete!!!

Ginza:

Zuki:

Zazza:

Molly & Amy:

Tassavtryck
Lämnat av: Jeanette

Roligt att ni kom med på kurs och kul att du har kunnat se framsteg trots de få gångerna. Funderar själv på spår men börjar nog med "vanligt" spår för den där klöven har jag svårt för känner jag:) Klubben min hund och jag verkade mycket trevlig. Kanske är deras kurser närmre?

2012-05-09 @ 23:51:48
URL: http://wilmassida.se
Lämnat av: Rebecka

Hej och tack för trevligt sällskap på viltspårkursen! Bilderna blev jättefina! Tack så mycket Jannica = ) Hoppas ni är med på fortsättningskursen till hösten. Trevligt Helg på er! Kram

2012-05-09 @ 23:52:08
URL: http://www.harmoniskhund.com

Lämna gärna en tassavtryck nedan:

Jag heter:
Kom ihåg mig till nästa gång

Min e-postadress: (publiceras ej)

Adressen till min blogg/hemsida:

Mitt avtryck:


Trackback